måndag 6 februari 2017

Ont i magen

Nu är sjukstugan över för denna gången. Sambon är på benen igen och tillbaks på jobbet. Mellan mina nattpass har vi tillsammans plöjt igenom TV3s dokumentär "Drömmen om ett barn" ifrån 2011. Helt missat den tidigare och blev helt fast! Jag vill gärna läsa, skriva och se så mycket som möjligt om hur andra ofrivilligt barnlösa har det - tillskillnade ifrån min sambo. Han tyckte vissa episoder i avsnitten var jobbiga att kolla på. För ett av paren som bestämde sig för adoption sa mannen att han först inte alls kunde tänka sig det, men att han sedan ändrat sig och var glad för de beslutet.

Min sambo och jag har haft väldigt lika syn på adoption tidigare - inget någon av oss har sett som ett alternativ. Det är väl helt enkelt för att vi inte vill att det ska vara ett alternativ. Hoppet om att vi ska lyckas få ett biologiskt barn är kanske för stor och jag vill inte riktigt tänka på det. Däremot har det varit viktigt ända ifrån början att föreställa oss ett liv utan barn. Att det går att vara lycklig ändå. Varför det är så kan jag inte riktigt förklara.

Men efter den dokumentären har jag haft en liten klump i magen som nu idag är riktigt stor. Har verkligen ont i magen, nästan som om jag är nervös. Att vi själva eventuellt skulle välja bort adoption  har känns helt rätt hela tiden. Men nu slog det mig - vi kanske aldrig ens skulle bli godkända om vi skulle ändra oss. Att alternativet inte ens finns gör att min mage nästan vänder sig ut och in. Hur hårda är de egentligen i adoptionsansökningen? Min sambos hjärtsjukdom gör t.ex. att han inte är godkänd att teckna en livförsäkring. Kan de hindra oss ifrån att ens få adoptera?

Tänk om vi inte kan få egna biologiska barn och kanske ändrar oss och kanske inte får adoptera? Det kanske är helt obefogad oro. Men min reaktion förvånar mig ändå, eftersom jag verkligen trott att jag hellre lever ett liv utan barn än att adoptera. Men när det väl kommer till kritan verkar jag ju inte helt överens med mig själv...

   
   Bild ifrån sjukstugan i helgen. Två utslagna killar i soffan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!