måndag 21 september 2015

Lycklig?

I en väntan som känns oändlig, där hoppet dalar och humöret är i botten har en tanke slagit rot. Vad gör oss människor lyckliga? Är det att skaffa barn, bilda familj? Lyckas i karriären? Bli rik? I denna väntans tider känns det definitivt som att lycka är att bilda familj. Kommer jag alltid att vara olycklig om jag inte kan uppnå de? Vill verkligen inte att det ska vara så. Inget av det. Varken att vi inte kommer kunna skaffa barn eller att vi skulle leva olyckligt hela livet för att vi inte kan. Det var då tanken kom och slog rot. Tänk om de går att välja att vara lycklig oavsett?

Många skulle nog säga att jag är lyckligt lottad, att de flesta människor här i Svergie är lyckligt lottade. Tänk att få bo i ett land där skolgång är en plikt och där vi dessutom får betalat för att studera vid universitet/högskolor! Tänk att få växa upp i ett land där det råder fred och att inte behöva frukta en eventuell flykt ifrån sitt hem. Tänk att jag är lyckligt lottad som får skänka pengar och inte behöver ta emot. 

Tänk vad lyckligt lottade vi är som har möjlighet att söka sjukvård och hjälp när vi inte lyckas bli gravida. De känns inte alltid (oftas aldrig) som vi är speciellt lyckligt lottade, men de kanske är precis det vi är? Även om livet kanske inte alltid blir så som man tänkt sig, så kanske de ändå går att välja att vara lycklig? Försöka vara glad och tacksam för de vi har, att vi har varandra. Klyschigt. Men ändå, tänk om det går... Jag vill verkligen försöka. 

2 kommentarer:

  1. Jag tror att lycka och meningen med livet är något vi får jobba med under livets gång, vi är barnlösa och det kommer vi med 99% sannolikhet så förbli för inget mirakel kommer ske nu så att jag kan vara medicinfri och skaffa barn, men ibland tror jag att då livet känns meningslöst så skyller jag barnlösheten, självklart är den en del i det och det finns en stor sorg då det gäller den biten i mitt liv, men bara för att man får barn så blir man inte 100% lycklig (min tro) livet bjuder ju på medgångar, motgångar, glädje och sorg både med barn och utan barn.
    Jag tror att vi kan vara lyckliga med och utan barn, likaväl som vi kan vara olyckliga med och utan barn.
    Jag vill vara lycklig även om vi inte får några barn, jag är fullt övertygad om att ett liv utan barn också kan vara meningsfullt på många plan, jag hoppas sjölv att inte sorgen och längtan ska förfölja mig hela livet, utan att jag såsmoningom kommer till ro och känner nig nöjd med mitt liv.
    Det blev inte alls som jag tänkt mig, svår kronisk reumatism som gör många saker svårare i livet och drömmen om att bilda familj gick i krasch.....
    Men vi har alla olika förutsättningar och jag hoppas att jag kommer göra de bästa av mina och kunna vara lycklig......
    Hoppas att allt löser sig för er, att ni får barnen ni längtar efter men jag hoppas också att du finner mening och lycka i livet oavsett hur det blir ��/Maria
    livs-tankar.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din ord. De är nog så, precis som du säger att man kan vara olycklig även med barn - Då borde de även gå att vara lycklig utan. Extra tufft när man bli drabbad av sjukdom, dessutom kronisk! All lycka till dig i framtiden.

      Radera

Tack för din kommentar!