söndag 13 september 2015

Akupunktur?

Akupunktur verkar vara något som många testar/gör när de har svårt att bli gravida. Har läst lite om de och uppfattar de som att de finns vetenskapliga bevis för att de har effekt för olika smärttillstånd, men att de behövs ytterligare studier för att bevisa att de skulle hjälpa mot infertilitet.

Min första reaktion är att de är hokus pokus! Att de skulle hjälpa mot smärta har jag inga problem med att förstå. Få in i nålar i de receptorerna som skickar vidare smärtsignalen upp till hjärnan borde på något sätt påverka dem och kanske ändra nervens sätt att skicka signaler. Men att de skulle hjälpa mot infertilitet har jag svårare att förstå. Jag tänker att de är ett sätt att snabbt bli av med pengar och att få en känsla av att försöka göra något åt situationen, istället för att bara vänta.

Tanken kommer sen på att de inte gör något om lite pengar försvinner. Om de finns minsta möjliga chans till att de kanske skulle fungera är de väl ändå värt de? Tankarna har stannat där. De är nog värt ett försök ändå. Problemet är att ens tanken på att boka tid, ta sig dit och sen behöva prata om de för en främling igen känns som så stora steg att ögonen tårars direkt. Känner att de är svårt att hålla känslostormen i styr av någon anledning att ingen tid blir bokad. Jag vågar inte. Vill inte släppa kontrollen över känslorna. Jag är inte redo än. Kanske imorgon, nästa vecka, nästa månad eller om ett år blir jag redo att våga boka tid. Känner att jag ska försöka vara snäll mot mig själv och inte göra något som känns för jobbigt. Samtidigt får jag dålig samvete - tänk om de hjälper och så vågar jag bara inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!