onsdag 9 november 2016

Omvärldens kommentarer

Ibland kan jag inte förstå hur folk kan vräka ur sig idiotiskt kommentarer kring barnlöshet. Så helt ogenomtänkta och dumma kommentarer att jag har lust att skrika idiot till dem. Men de gör jag såklart inte... Vad gör jag då? Närmare bestämt ingenting...

Det blev en diskussion kring IVF behandling och att skaffa barn på "onaturligt sätt" på jobbet. En föredetta kollega som gjort flera IVF försök och tills sist blivit gravid, blev dålig under graviditen med hjärtsvikt och förtidigt förlöst barn och själv legat nersövd på intensiven. Det spekulerades kring om alla hormonbehandlingarna hon tagit, om de kunde vara en orsak till att hon utvecklade hjärtsvikt. De kunde ju inte vara bra att utsätta sig för den behandlingen och en kollega vräker ur sig att han inte förstår att man kan vilja skaffa barn på det sättet. Han hade adopterat i så fall. Finns så många barn i världen som behöver en familj.

Kände mig helt förkrossade när jag satt mitt i diskussionen utan att kunna säga något. Jag ville inte säga något. Samtidigt som jag vill säga allt och skälla ut honom. Men jag orkade inte. Orkade inte bli ledsen. Kände att tårarna var på väg av att bara lyssna på deras kommentarer. Ville inte visa mig sårbar och framför allt inte dela med mig om våran situation när de tydligen hade den synen på det. De finns några på jobbet som vet om det, men långt ifrån alla och ingen av dem som jobbade då. Jag tror och hoppas att om jag hade sagt något hade jag inte fått något annat än stöttning - ifrån allihop.

Att ingen av dem själva är barnlösa (utan att jag vet mer om deras situation än att de har egna biologiska barn) och han som inte kunde förstå hur man kunde vilja göra IVF ska ha sitt första barn beräknat om 2 veckor - gör att jag försöker tänka att det är inget annat än ogenomtänkta kommentarer. De förstår inte innebörden i vad de säger, för de har aldrig behövt tänka sig in på riktigt i den situationen. Men att någon, någonsin skulle vilja skaffa barn med IVF är jag ytterst mycket tveksam till... Kommentarer som för dem inte egentligen betyder någonting, sätter hela mig ur balans för en stund är dock skrämmande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!